Klik op de knop “Aanmelden”, die je op elke pagina van onze website (www.nibc.be) bovenaan rechts ziet. Zo kom je terecht op de beveiligde bankomgeving. Of je kan deze url gebruiken:
https://login.nibc.com/?origin=https://e-banking.nibc.be/login&language=nl_BE_direct
Om in te loggen, vul je op de inlogpagina van de beveiligde bankomgeving jouw gebruikersnaam en wachtwoord in, samen met de sms-code die je nadien van ons ontvangt.
Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Gebruik je de app? Dan kan je er ook voor kiezen om met de app te bevestigen in plaats van een sms-code te ontvangen.
Open de app en vul je pincode in (of log in met behulp van je vingerafdruk of via gezichtsherkenning).
Heb je de app nog niet geregistreerd? Dan zal je eerst je gebruikersnaam en wachtwoord moeten invullen.
Op het inlogscherm van de NIBC bankomgeving klik je op “Gebruikersnaam vergeten?”. Na het invullen van je gsm-nummer, ontvang je een sms met daarin jouw gebruikersnaam.
Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Het kan zijn dat je gsm-nummer fout was, spaties bevatte of niet op internationale schrijfwijze ingevoerd werd.
Bijvoorbeeld: het gsm-nummer “0471 23 45 67”, dient op deze manier ingevuld te worden: +32471234567.
Een andere oorzaak kan zijn dat je gsm-nummer niet uniek is. We sturen enkel een sms met je gebruikersnaam als jouw nummer maar één keer voorkomt in ons systeem (dit wil zeggen, niet gedeeld is met een andere persoon die ook een toegang heeft tot de beveiligde bankomgeving).
Blijf je problemen ondervinden of deel je je gsm-nummer met iemand anders? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Op het inlogscherm van de NIBC bankomgeving kan je via "Wachtwoord vergeten?" zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Je ontvangt dan van ons een e-mail waarmee je verder kan.
Wanneer er te vaak een verkeerde combinatie gebruikersnaam/wachtwoord wordt ingevuld, wordt je toegang automatisch geblokkeerd. Bel onze klantendienst om je toegang opnieuw te activeren, op het gratis nummer 0800 63 500.
De sms-codes worden meteen verstuurd, maar we kunnen niet uitsluiten dat er af en toe een vertraging kan insluipen.
Blijf je problemen ondervinden? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Misschien ben je op de verkeerde pagina terecht gekomen of gebruik je een verouderde browser? Ga steeds via onze website en de knop bovenaan "Aanmelden" naar de NIBC bankomgeving. Of je kan ook deze link gebruiken:
https://login.nibc.com/?origin=https://e-banking.nibc.be/login&language=nl_BE_direct
Lukt het nog steeds niet? Neem dan contact op met onze klantendienst zodat zij je kunnen verder helpen.
Onze e-banking omgeving is vervangen door een nieuwe bankomgeving. Dit betekent dat er een nieuw webadres is, de systemen achterliggend aangepast zijn en de manier waarop je inlogt anders is. Als je op dat moment klant was bij ons, zal je de eerste keer een aantal stappen moeten doorlopen alvorens je toegang krijgt tot je spaarrekeningen in de nieuwe bankomgeving.
Meer info over de stappen die je moet doorlopen om je toegang te activeren, lees je hier.
Je vindt de NIBC-app via Google Play of in de App Store.
De app kan je installeren op meerdere toestellen (telefoon of tablet), maar hou er rekening mee dat je slechts met 1 toestel (uw primair apparaat) acties kan uitvoeren. Dat betekent dat je primair apparaat steeds in de buurt moet zijn wanneer je op een ander toestel bijvoorbeeld een overschrijving wil uitvoeren. In je beveiligde bankomgeving, bij het menu ‘Apparaten’, kan je de instellingen hiervoor beheren. Per telefoon of tablet kan er slechts 1 iemand aan de app worden gekoppeld.
Je kan de app gebruiken om je spaarrekeningen te beheren, of als token wanneer je via bijvoorbeeld je computer wil inloggen.
Als klant van NIBC kan je in de beveiligde bankomgeving zelf bijkomende rekeningen openen:
Let op: je mag als individuele klant 1 Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Per relatie mag je ook 1 Spaarrekening, 1 Getrouwheidsrekening en 1 Flex rekening openen. Het aantal termijnrekeningen dat je kan openen is niet beperkt.
Je opent een termijnrekening zelf vanuit je persoonlijke bankomgeving. In "Overzicht" klik je eenvoudig op de knop "Open een nieuwe termijnrekening ".
Het bedrag van de termijnrekening wordt automatisch van je NIBC-spaarrekening afgeschreven. Het bedrag dat je op de termijnrekening wil plaatsen moet uiteraard wel eerst beschikbaar zijn op die NIBC spaarrekening, het moet dus (potentieel) eerst worden bijgeschreven voor je de termijnrekening met het beoogde bedrag kan aanmaken.
Opgelet: om een termijnrekening te openen, moet je klant zijn bij NIBC. Ben je nog geen klant? Open eerst een NIBC Spaarrekening, NIBC Getrouwheidsrekening of NIBC Flex rekening. Deze spaarrekeningen heb je nodig om je termijnrekening aan te koppelen.
Bij NIBC is veiligheid onze eerste prioriteit. Daarom zijn er 4 voor jou zichtbare niveaus waarop je gegevens en geld beveiligd zijn.
Natuurlijk heeft NIBC in de achtergrond nog andere beveiligingssystemen draaien.
De getrouwheidspremie wordt verworven zodra je spaargeld 1 jaar onafgebroken op de rekening staat. Zodra de getrouwheidspremie is verworven, wordt deze op je rekening gestort op de eerste dag na het kwartaal waarin die premie verworven is. Getrouwheidspremies ontvang je dus op 1 januari, op 1 april, op 1 juli of op 1 oktober.
Voorbeeld: op 1 maart 2023 schrijf je 100 euro over naar je spaarrekening. Je hebt recht op de getrouwheidspremie als deze 100 euro op 1 maart 2024 nog steeds op de rekening staat. Die verworven getrouwheidspremie ontvang je dan het eerstvolgende kwartaal, namelijk 1 april 2024. Vanaf dan (1 maart 2024) gaat ook een nieuwe getrouwheidsperiode in.
Rente wordt maandelijks of jaarlijks (afhankelijk van je keuze bij het openen van de rekening) betaald op de NIBC-spaarrekening van waaruit je de termijnrekening hebt geopend.
Bij het openen van een rekening vragen we je om ons een kopie (voor- en achterkant) van je identiteitskaart te bezorgen. Alle banken zijn immers verplicht over een kopie van de identiteitskaart van hun klanten te beschikken.
Nadat je het aanvraagformulier hebt ingevuld, stuur je ons via het uploadformulier een kopie of foto van je identiteitskaart (voor- en achterkant). Als er een mederekeninghouder is, moet ook hij/zij ons een kopie bezorgen.
Let op de volgende punten:
Je kan rechtstreeks overschrijven tussen je NIBC rekeningen op voorwaarde dat je op die rekening (mede)rekeninghouder bent.
Als je volmachthouder bent op een spaarrekening, dan kan je overschrijven naar een andere rekening met dezelfde rekeninghouder, op voorwaarde dat je ook op deze rekening volmachthouder bent.
Je kan een overschrijving maken tussen je rekeningen bij NIBC zonder daarbij de verwervingsperiode van de getrouwheidspremie te onderbreken (de zogenaamde ‘proportionele overdracht’), als aan volgende voorwaarden is voldaan:
Als aan de bovenstaande voorwaarden voldaan is, zal voor de eerste 3 overschrijvingen van het jaar de proportionele overdracht gelden. De opgebouwde getrouwheidspremie wordt mee overgedragen aan de oorspronkelijke rentevoet en zal voor de rest van de verwervingsperiode verworven worden aan de rentevoet van de nieuwe rekening.
Bijvoorbeeld: op 1 juli 2022 stortte je 1.000 euro op je NIBC Spaarrekening en op 1 februari 2023 zet je dat bedrag over naar je NIBC Getrouwheidsrekening. Op 1 juli 2023 zal je dan je getrouwheidspremie verworven hebben, het geld stond namelijk gedurende 12 maanden op een gereglementeerde rekening bij NIBC. Je zal dan 7 maanden getrouwheidspremie verworven hebben aan de rentevoet van de oorspronkelijke rekening (de NIBC Spaarrekening) en 5 maanden aan de rentevoet van de nieuwe rekening (de NIBC Getrouwheidsrekening).
Opgelet: De Flex rekening is een niet-gereglementeerde spaarrekening en kent geen getrouwheidspremie. Een proportionele overdracht van of naar deze rekening is niet mogelijk.
De vorige beveiligde e-banking omgeving is vorig jaar vervangen door een nieuwe NIBC bankomgeving. Dit betekent dat er een nieuw webadres is dat de systemen achterliggend aangepast zijn en dat de manier waarop je inlogt anders is. Daarom zal je de eerste keer een aantal stappen moeten doorlopen (de veiligheidsvraag beantwoorden, je gsm-nummer en je e-mailadres bevestigen, een (nieuw) wachtwoord instellen), alvorens je toegang krijgt tot je spaarrekeningen in de nieuwe bankomgeving.
Meer info over de stappen die je moet doorlopen om je toegang te activeren, lees je hier.
Bij het activeren van je nieuwe NIBC bankomgeving zal je gevraagd worden om opnieuw een wachtwoord in te stellen. Je kan ervoor kiezen om hetzelfde wachtwoord te gebruiken, mits je wachtwoord voldoet aan de vereisten.
Tip: voer het wachtwoord zelf in. Kopieer en plak het niet vanuit een ander programma.
Je wachtwoord wordt versleuteld bewaard. NIBC heeft op geen enkele manier inzage in je klantgegevens of zicht op je wachtwoord. Hou je wachtwoord altijd strikt geheim en deel dit met niemand. Ook onze medewerkers zullen je nooit vragen naar je wachtwoord.
Controleer of je de zichtbare delen van het gsm-nummer op je scherm herkent. Klopt het gsm-nummer niet, dan kan je ons het aanvraagformulier “Gsm-nummer wijzigen” bezorgen. Dit formulier vind je bij “Documenten en formulieren”.
Klopt het nummer wel, maar blijf je problemen ondervinden? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Afhankelijk van je telefonieprovider ontvang je sms-berichten vanaf een 4-cijferig nummer of van een gewoon nummer.
Controleer op het scherm of je het e-mailadres correct hebt ingevuld. Kijk ook even bij je ongewenste e-mails. Het zou kunnen dat je de mail daar hebt ontvangen.
Blijft het probleem bestaan? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Ben je volmachthouder? Als volmachthouder heb je geen tegenrekening bij NIBC. In dat geval vragen we naar de tegenrekening die gekoppeld is aan de NIBC spaarrekening waarop je een volmacht hebt.
Het kan ook zijn dat de vraag verwijst naar een oude tegenrekening, als je de tegenrekening hebt gewijzigd (of willen wijzigen) vlak voor de nieuwe bankomgeving in voege trad.
Kom je er niet uit? Neem dan contact op met onze klantendienst.
Je kan een foutmelding krijgen omdat het e-mailadres al werd geactiveerd door de andere gebruiker. Je zal dan een nieuw e-mailadres moeten ingeven. Elke klant moet over een uniek e-mailadres beschikken en kan het niet delen met een andere persoon die ook een toegang heeft tot de beveiligde bankomgeving. Je e-mailadres zal ook je oude gebruikersnaam vervangen.
Het kan ook zijn dat een fout is geslopen bij het invoeren van het e-mailadres. Misschien staat er ergens een spatie te veel?
Niet alle telefonieproviders laten toe dat je ons gratis nummer (0800 63 500) belt vanuit het buitenland.
Ervaar je problemen? Dan kan je ons bereiken op volgend nummer: +32 2 300 15 81
We zijn elke werkdag bereikbaar van 8u30 tot 17u, op donderdag tot 19u.
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak