Een cookie is een klein tekstbestandje dat een website op de harde schijf van je computer zet op het moment dat je een site bezoekt. De belangrijkste functie van cookies is om de ene gebruiker van de andere te onderscheiden. Je komt cookies dan ook vaak tegen bij websites waarbij je moet inloggen. Een cookie zorgt er dan voor dat bijvoorbeeld je gebruikersnaam wordt onthouden of dat je op sommige sites ingelogd kan blijven (dat laatste raden we u overigens af met onze beveiligde omgeving).
Alle cookies hebben een looptijd. Sommige cookies worden verwijderd als je je browser afsluit. Andere kunnen een hele tijd op je computer blijven staan.
Ook al is het niet helemaal terecht - cookies zorgen er immers voor dat ons gebruiksgemak verhoogt - het begrip 'cookies' is inmiddels met privacy kwesties verbonden geraakt omdat ze informatie bevatten.
NIBC hanteert een streng veiligheidsbeleid, daarom kan je afhankelijk van het type toestel (vnl. bij smartphone & tablet) waarmee je inlogt gevraagd worden cookies te verwijderen. We willen graag potentiële risico’s tot het minimum herleiden.
Je kunt cookies automatisch laten wissen wanneer je de browser afsluit. Zo blijft informatie nooit lang bewaard. Let wel, als je de gewoonte hebt jouw gebruikersnamen op te slaan, zullen die na het wijzigen van de settings bij het afsluiten van de browser steeds allemaal worden verwijderd.
Als je de cookies hebt verwijderd zal de foutmelding nog op het scherm verschijnen, maar je kan dan gewoon inloggen.
Phishing is de term die gebruikt wordt wanneer criminelen proberen via e-mail, pop-up of telefoon je persoonlijke gegevens te ontfutselen om daarmee toegang te krijgen tot je bankrekening. Geef nooit jouw persoonlijke gegevens door via e-mail of telefoon. De bank zal je deze nooit vragen via deze communicatiekanalen.
Phishingberichten zijn soms slecht geschreven, ze kunnen slecht gespeld zijn en/of grammaticale fouten bevatten. Soms zijn ze zelfs niet in je eigen taal.
In het veld van de afzender van de e-mail kan soms een vervalst e-mailadres staan. Controleer altijd of dat adres van jouw bank is. In het geval van NIBC is dat info@nibc.be.
Heb je een frauduleuze e-mail ontvangen? Bezorg hem ons op phishing@nibc.be (liefst als bijlage) en laat het weten aan verdacht@safeonweb.be.
NIBC, net als andere banken, neemt heel wat maatregelen om een maximale veiligheid van zijn informaticasystemen te garanderen. Ook jij als gebruiker kan die veiligheid verhogen:
We willen dat onze website en beveiligde bankomgeving toegankelijk is voor iedereen. Maar veiligheid speelt een belangrijkere rol.
Daarom raden we aan om een toestel (computer, tablet of smartphone) te gebruiken waarop je een up-to-date versie hebt staan van je besturingssyteem en je internetbrowser. Indien je een oudere versie gebruikt van je besturingssysteem of je browser, kunnen we niet garanderen dat onze websites optimaal zullen werken.
Gebruik je een computer waarop Windows XP, Windows Vista of Windows 7 geïnstalleerd is? Microsoft biedt geen technische ondersteuning meer aan voor deze besturingssystemen. Je computer is daardoor kwetsbaarder voor virussen en andere beveiligingsrisico's. We raden je aan om een nieuw besturingssyteem te installeren dat wel ondersteund wordt.
Gebruik je Internet Explorer als internetbrowser? Deze browser wordt sinds juni 2022 niet meer ondersteund door Windows. Kies daarom voor een andere browser zoals Microsoft Edge, Google Chrome of Mozilla Firefox.
Tenslotte, als je je rekeninguittreksels wenst af te drukken, heb je ook een pdf-lezer nodig. Heb je nog geen pdf-lezer op je computer staan? Dan kan je Acrobat Reader, de pdf-lezer van Adobe, hier gratis downloaden.
Heb je een vraag voor ons? We bellen je graag op een ogenblik dat het je uitkomt.
Maak een afspraak