Een belangrijke vorm van internetfraude gebeurt door phishing. Het doel van phishing is het verzamelen van uw persoonlijke, geheime gegevens. Dit kan op verschillende manieren: per e-mail, met een pop-up, via uw favorieten (één van uw favoriete links werd aangepast waardoor u op een andere site belandt) over de telefoon.
Laat u niet misleiden door een e-mail die afkomstig lijkt van een bekend bedrijf waarin u onder het mom van 'controle of update van bestanden' gevraagd wordt om te klikken op een link om uw persoonlijke gegevens aan te vullen! NIBC, of een andere bank, zal u nooit zelf contacteren om uw gegevens op te vragen of te laten wijzigen.
Stap 1: u krijgt een misleidende e-mail die lijkt op een bericht van uw bank. Mogelijk wordt hierbij het logo van uw bank gebruikt. In deze e-mail wordt u uitgenodigd om uw bankgegevens te controleren, zogezegd omwille van veiligheidsredenen, controle van de bestanden, verlies van gegevens, ...
Stap 2: een link in de mail stuurt u naar een valse website die erg lijkt op de website van uw eigen bank. Daar dient u een aantal velden in te vullen of handelingen uit te voeren. Voor u het weet, hebt u vertrouwelijke gegevens doorgegeven.
Stap 3: nadat ze een phishingmail hebben verstuurd, kunnen fraudeurs u mogelijk ook opbellen. Hierbij doen ze zich voor als bankmedewerker die u vertelt dat er problemen zijn met uw bankrekening. Om te kijken of alles in orde is, moet de medewerker uw gegevens hebben.
NIBC of een andere bank zal u nooit per e-mail of via een pop-up bericht vragen vertrouwelijke gegevens door te geven. Zo'n bericht is dan ook per definitie een phishingbericht.
In een phishingbericht kunnen volgende kenmerken aanwezig zijn: