Heb je een schadegeval? Dan kan het soms erg lang duren voor je verzekeraar reageert op je claim, of je vergoeding uitkeert. Een nieuwe wet legt verzekeraars voortaan duidelijke termijnen op. Bovendien wordt het makkelijker om een verzekering op te zeggen.
Een verzekering kon je tot nog toe niet altijd zomaar van de ene op de andere dag opzeggen. Wilde je je contract stopzetten, dan moest je dat vaak ten laatste 3 maanden voor de vervaldag melden. Deed je dat niet op tijd, dan werd je verzekering automatisch en stilzwijgend verlengd voor een jaar. Dikwijls kreeg je enkele weken voor de vervaldag een betaaluitnodiging. Daardoor had je de kans niet meer om je verzekering voor het komende jaar te annuleren, of een andere verzekeraar te kiezen.
Om jou als consument beter te beschermen, is daar sinds oktober 2024 verandering in gekomen. In het eerste jaar van je verzekeringscontract wordt de ‘deadline’ voor het opzeggen van je verzekering ingekort van 3 naar 2 maanden. Je krijgt dus een maand extra de tijd om je verzekering op te zeggen. Bovendien kan je na het eerste jaar verzekerd te zijn je verzekering op elk moment opzeggen, weliswaar rekening houdend met een opzegtermijn van 2 maanden.
Goed om weten: in sommige gevallen kon je je verzekering al meteen opzeggen, zonder lange opzegtermijn. Dat blijft ook zo. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de verkoop van een auto of woning.
Als je schade hebt, wil je natuurlijk zo snel mogelijk vergoed worden. Maar in de praktijk is de reactiesnelheid van de ene verzekeraar scherper dan de andere. Het kan best zijn dat je bij de ene verzekeraar al een week na de schadeclaim het geld op je rekening hebt. Maar het kan evengoed zijn dat je bij een andere verzekeraar na 3 maanden nog aan het discussiëren bent. Daar wil de overheid wat aan doen.
Er bestonden al wettelijke termijnen voor bepaalde verzekeringen, zoals voor de brandverzekering en de autoverzekering ("aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen"). Voor je brandverzekering moet je bijvoorbeeld binnen de 3 maanden een gemotiveerd antwoord krijgen als je een schadeclaim indient. Is er geen betwisting over het bedrag, dan moet de verzekeraar binnen 30 dagen betalen. Als de verzekeraar zich niet aan die termijnen houdt, moet hij je dubbele wettelijke intresten betalen op de vergoeding. De wettelijke rentevoet voor jaar 2024 bedraagt 5,75%, dus 11,5%.
Voor verschillende andere verzekeringen waren er nog geen duidelijke termijnen en sancties vastgelegd. Daar is nu verandering in gekomen. Er zijn 3 categorieën verzekeringen waarvoor de nieuwe spelregels gelden:
Een aansprakelijkheidsverzekering zoals een familiale verzekering dekt schade die jij of een gezinslid veroorzaakt aan derden. Voor dit soort verzekeringen inspireerde de overheid zich op de regeling die bestond voor de autoverzekering.
Je verzekeraar heeft voortaan maximaal 3 maanden om je een vergoeding voor te stellen. Ga je akkoord met het voorstel van je verzekeraar, dan krijgt die 30 dagen om je te vergoeden. Als de schade nog niet volledig begroot is, moet je verzekeraar een voorschot voorstellen.
Als de verzekeraar je niet binnen de 30 dagen na je akkoord vergoedt, dan moet hij de wettelijke intrest betalen op het verschuldigde bedrag. De wettelijke rentevoet voor jaar 2024 bedraagt 5,75%.
Een verzekeraar kan je claim uiteraard wel betwisten. Hij moet echter altijd binnen de 3 maanden een gemotiveerd antwoord geven. Gebeurt dat niet, dan moet hij een eenmalige vergoeding van 300 euro betalen. Nog geen beweging in de zaak? Dan kan je je verzekeraar na de termijn van 3 maanden een aangetekende brief sturen. Antwoordt hij dan nog niet binnen de 14 dagen, dan moet hij nog eens extra 300 euro betalen per dag dat hij niet reageert (dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd).
Een uitzondering is als de verzekeraar de termijnen buiten zijn wil niet kan naleven. Bijvoorbeeld bij meervoudige schadegevallen, heel complexe schadegevallen of geschillen tussen erfgenamen waarbij het niet duidelijk is aan wie de vergoeding uitbetaald moet worden.
Een zaakverzekering dekt schade aan goederen. Denk bijvoorbeeld aan een bagageverzekering of werfverzekering, die schade aan werken en materialen dekt tijdens je verbouwing of renovatie. Ook voor zaakverzekeringen moet je verzekeraar voortaan binnen de 3 maanden antwoorden, anders loopt hij dezelfde sancties (300 euro) op als bij de aansprakelijkheidsverzekering.
Ga je akkoord met de vergoeding, dan heeft je verzekeraar 30 dagen om te betalen. Gebeurt die uitbetaling niet tijdig, dan moet de verzekeraar tweemaal de wettelijke interestvoet betalen op het bedrag, dus 11,5%. Met deze sancties inspireerde de wetgever zich op de bestaande regeling voor brandverzekeringen.
Wat als de schadeclaim betwist wordt? In dat geval moeten experten van beide partijen de schade vaststellen, becijferen en tot een akkoord komen. Die expertise moet binnen drie maanden afgerond zijn nadat je de aanstelling van jouw expert aan je verzekeraar hebt gemeld. Vervolgens moet je verzekeraar het bedrag dat beide experten overeenkwamen binnen de 30 dagen betalen. Ook hier geldt dat de verzekeraar tweemaal de wettelijke intrest moet betalen als hij niet binnen de 30 dagen betaalt.
De overheid werkte ook een regeling uit voor alle verzekeringen die niet in de bovenstaande categorieën vallen of waarvoor nog geen specifieke regeling bestond. Het gaat onder meer om ongevallen- en gezondheidsverzekeringen, zoals een tandzorgverzekering of bijstandsverzekering.
Voor al deze verzekeringen geldt dat de verzekeraar binnen de 3 maanden een gemotiveerd antwoord moet sturen. Doet hij dat niet, dan is hij een eenmalige vergoeding van 300 euro verschuldigd. Je kan je verzekeraar na de termijn van 3 maanden een aangetekende brief sturen. Antwoordt hij dan nog niet binnen de 14 dagen, dan moet hij 300 euro betalen per dag dat hij niet reageert.
Ga je akkoord met het voorstel tot schadevergoeding, dan moet de verzekeraar de vergoeding binnen de 30 dagen overmaken. Als je verzekeraar die termijn niet naleeft, dan moet hij tweemaal de wettelijke intrest betalen op het verschuldigde bedrag (11,5%).
Als je verzekeraar de termijnen niet respecteert, dan kan je dit eerst aangeven bij je dossierbeheerder. Levert dat niets op, dan kan je je richten tot de klachtendienst van jouw verzekeraar. Krijg je ook hier geen bevredigend antwoord, dan kan je je zaak voorleggen aan de Ombudsman van de Verzekeringen.