betalen-met-merkvaluta.jpg

augustus 2015

Betalen in merkvaluta

Betaalt u binnenkort nog met biljetten of een bankkaart?

Mobiele betalingen en bitcoins zijn er nog niet in geslaagd om biljetten en bankkaarten naar het museum te verwijzen. Maar andere vormen van geld zouden wel een duwtje in die richting kunnen geven. De zogeheten “branded currencies” of merkvaluta’s komen eraan. 

Amazon deed al eens een poging met Amazon Coins, Pepsi met Pepsi Pesos. Nike stelde 3 jaar geleden zelfs voor om op de Nike Store te betalen met Nike Fuel, via het programma “Nike bid your sweat”. Hoe kreeg je die in je bezit? Sensoren in de sportschoenen berekenden de hoeveelheid zweet die je produceerde tijdens een sportsessie en zetten het resultaat om in credits of Nike Fuel.

Merkvaluta zijn dus misschien niet nieuw, maar hun aantal neemt wel toe. Wie weet worden ze op een dag onmisbaar in ons consumentenleven. De Trust Barometer 2014 van Edelman laat er immers geen twijfel over bestaan: 45% van de 25- tot 34-jarigen in de V.S. is bereid om voor hun dagelijkse activiteiten een “branded currency” te gebruiken.

Echt verwonderlijk is dat niet, want zonder het te beseffen gebruiken wij allemaal al merkvaluta: de miles van de luchtvaartmaatschappijen of de punten die wij oogsten bij Starbucks of in onze supermarkt. In Egypte lanceerde Vodafone Fakka, een systeem waarmee handelaars beltegoed in plaats van wisselgeld teruggeven. Daarom denken sommige experts dat “branded currencies” een concrete oplossing kunnen betekenen voor bepaalde politiek-economische problemen, die grote munten zoals de dollar of de euro niet kunnen oplossen door hun schaalgrootte en hun gebrek aan flexibiliteit.

Als u bovendien bedenkt dat Zweden bankbiljetten ooit wil afschaffen en dat 80% van de bevolking het daarmee eens is, dan lijkt het niet onmogelijk dat de merken (virtueel) geld gaan uitgeven.